"Збереження здоров’я, як національна ідея збереження нації. "

Під таким гаслом 25.09.2013р на базі ЗОШ № 1 відбулося засідання клубу педагогів-тренерів превентивних проектів (координатор - Малишко Є.Г., методист управління освіти). Досвідчені педагоги-тренери обговорили наступні питання:

  1. Актуальність педагогічних поглядів В.О. Сухомлинського на формування, зміцнення і збереження здоров'я школярів
  2. «Мої досягнення, як педагога-тренера» з досвіду роботи педагогів-тренерів ЗОШ № 1,7,12

По першому питанню заслухали виступ Малишко Є.Г., методиста управління освіти, яка зупинилась на тому, що "Педагогічна система В.О. Сухомлинського розкриває максимум можливостей для формування і збереження здоров’я школярів. Так, у Павлиській середній школі, де В.О. Сухомлинський був директором, починаючи з 1944 року і до кінця свого життя, стала приміщенням для втілення всіх його педагогічних проектів у життя. Для В.О.Сухомлинського дитина була не просто школярем, якому необхідно дати знання, а людиною з яскраво вираженим характером, темпераментом і духовним світом. Він був щирим другом дітей. Вони це відчували й довіряли йому всі свої потаємні думки і почуття. А, отже, на першому місці у вихованні його школярів стояло піклування про здоров’я, яке стало доволі актуальним у повоєнний період.
Дитинство – це найважливіший період людського життя, не підготовка до майбутнього життя, а справжнє яскраве й неповторне життя. Дитячий світ – це особливий світ. Діти живуть своїм уявленням про добро і зло, про гарне і погане, у них свої уявлення про красу і час. Тому піклування про їхнє майбутнє здорове життя – це завдання не тільки батьків, а й педагогів. За В.О.Сухомлинським, здоров’я – це повнота духовного життя, радість, ясний розум, що залежить від особистості. Він говорив, що «піклування про здоров’я – це найважливіша праця вихователя… «Якщо виміряти всі мої турботи і тривоги про дітей, то добра половина їх – про здоров’я» [6, С.109]. Піклування викладача про здоров’я вихованця уявляється тактовним і витонченим, через те, що батьки занадто оберігають дітлахів від застуди і стомлюваності.
Позитивний досвід із формування здорового способу життя був зібраний у Павлиській середній школі. В цій школі учні завжди перебували під пильним наглядом лікарів, навіть сам педагог прочитав велику кількість книг з медицини, щоб у разі потреби надавати будь-яку допомогу школярам. Головними принципами школи були: берегти легко уразливу хворобливу психіку дитини; усім шкільним побутом відволікати дітей від похмурих думок і переживань, плекати в них життєрадісні почуття; у жодному разі не дати дитині зрозуміти, що до неї ставляться, як до хворого [1, С.4].
Одним із важливих напрямів діяльності школи В.О.Сухомлинський вважав необхідність дотримання санітарно-гігієнічних вимог щодо обладнання й оснащення приміщення для занять, що сприяє збереженню здоров’я, ефективній організації розумової діяльності. Він наполягав на постійному провітрюванні приміщень, де проходять уроки, де діти відпочивають. На його думку, внаслідок тривалого перебування дитини у приміщенні, тобто «кисневого голодування», можуть виникнути проблеми з очима, порушення обміну речовин, а тому дитина втрачає здатність до зосередженої розумової праці. Саме тому учні школи тривалий час перебували на свіжому повітрі, особливо восени й у весняні і літні дні [7, С.149].
Ще одним не менш важливим напрямом збереження здоров’я школяра є запобігання перенавантаженню під час навчання. Необхідно індивідуально підходити до кожного учня, бачити розумову роботу кожної дитини; піклуватися про повсякчасний розвиток знань; не допускати, щоб навчання перетворювалося на нескінченне надолужування пропущеного, не підтягувати без кінця «хвости»; надавати учневі вільний час, необхідний йому, як повітря для здоров’я. (із статті Єрмакової Т.С. "В.О. Сухомлинський «Про збереження здоров’я старшокласників")
Тож, якщо проаналізувати превентивні програми "Рівний-рівному", "Школа проти СНІДу", "Захисти себе від ВІЛ", ми побачимо, що в їхню основу покладено основні принципи формування у дітей усвідомленого ставлення до свого здоров’я, на які вказував ще Сухомлинський у своїх працях. Здоров’язберігаючі технології, в основному, базуються теж на принципах здоров’я збереження започаткованих Сухомлинським в Павлиській школі. Тому, погляди Сухомлинського на здоров’я збереження дітей з плином років не втрачають актуальності.
В нашому місті за останні 5 років підготовлено біля 130 педагогів-тренерів превентивних програм. Усі вони розуміють важливість своєї роботи у формуванні відповідального ставлення дітей до свого здоров’я, усвідомленого вибору на користь здорового способу життя. Велику роботу тренери проводять з батьками, щоб вони стали однодумцями і помічниками у цій роботі.

Так, Сорока Людмила Володимирівна, педагог-тренер ЗОШ № 1, у своєму виступі зауважила, що формування у підростаючого покоління навичок здорового способу життя стало спільною справою не лише педагогів-тренерів, а й усього педагогічного колективу школи, які об'єдналися під гаслом "Саме здорові діти успішні у навчанні і позашкільній діяльності"
Просвітницька робота в школі давно вийшла за межі тренінгів, як їх продовження, в школі проводяться публіцистичні виставки "Зроби свій вибір на користь здоров’я" , усні журнали, конференції, круглі столи, заочні подорожі "На потязі "Здоров'я", конкурс КВК, конкурси малюнків, плакатів, комп’ютерних заставок (в рамках міської акції "Спасибі-ні!"). Традиційним став шкільний етап фестивалю "Молодь обирає здоров'я" - його підсумок - об'єднана шкільна агітбригада учнів 8-11 класів, яка протягом року своїми виступами несе до ровесників та молодших школярів ідею здорового способу життя.

Кiлькiсть переглядiв: 66

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.